Uw hulp bij aansluiten!


 

In de herhaling maar nog steeds actueel!

Vrijwel dagelijks hebben wij te maken met storingen met digitale TV ontvangst, lees hieronder wat u hier eventueel zelf aan kunt doen of kunt laten doen!

 

 

De meeste problemen met kabel-tv diensten komen voort uit een slechte interne infrastructuur, dit zijn dus de kabels, connectoren, versterkers, stopcontacten en dergelijke na uw hoofdaansluiting (meestal in de meterkast). En daar ben je als gebruiker zelf verantwoordelijk voor. Als hier een zwakke schakel tussen zit kun je blokkerig beeld krijgen, af en toe rare gekleurde vlakken in het beeld, dat er bepaalde interactieve diensten niet (goed) werken of dat de box op de raarste momenten gaan resetten.

Vroeger
Vroeger, toen we alleen analoge televisie hadden, werkte het altijd prima. Stukje kabel, stekkertje eraan en het werkte. Later werd er een splittertje tussen gezet, kabeltje doorgetrokken naar de slaapkamer(s) en deze situatie werkte ook prima. Sommige mensen plaatste de splitter achter de videorecorder, dan kon je namelijk ook video's bekijken in de slaapkamer. Naarmate er meer apparaten aan de kabel werden verbonden werd het signaal slechter maar dat kon je simpel oplossen door er even een versterkertje tussen te zetten.

Verandering
Maar er is heel veel veranderd de afgelopen jaren. Denk aan de komst van digitale televisie, HD televisie maar ook de komst van Digitenne speelt een rol. De kwaliteit van de infrastructuur in huis wordt steeds belangrijker. De omschakeling naar digitale televisie is voor veel mensen het eerste moment dat er problemen komen. En als digitale box dan ineens vreemde dingen begint te doen is het de schuld van de kabelaar want vroeger werkte het prima.

Er zijn eigenlijk twee soorten problemen:
1) het signaal komt niet optimaal de Ziggo box binnen (te zwak of te sterk)
2) er zit ergens een onderdeel dat het retoursignaal blokkeert

Als het signaal te zwak is dan uit zich dat het meest in vierkante blokjes in het beeld. Als het signaal heel slecht is dan kunnen zelfs hele gedeeltes van het beeld vreemd gekleurd zijn en die vlakken blijven dan 2 seconden in beeld. Daardoor heb je dan niet echt een vloeiend beeld. Het probleem is het ergste als er veel wit en verschillende kleuren in het beeld zitten en als er veel verandering in het beeld is (bijvoorbeeld bij snelle bewegingen zoals bij een sportwedstrijd).

Bij digitale televisie wordt het signaal namelijk anders verstuurd dan bij analoge televisie. Als het signaal dan niet optimaal is dan krijg je dat soort problemen. Als het signaal heel slecht is dan besluit de Ziggo box zichzelf maar eens te resetten om te zien of het dan beter gaat. En dat gebeurd in slechte situaties dan een een paar keer per dag.

Bij HD kanalen komt er tot vijf maal zoveel informatie binnen voor het beeld, dan kan het probleem dus nog veel erger worden.

Mocht je vlakbij een Digitenne zender wonen dan kun je ook nog last hebben van "instraling" van buitenaf. Dit kan voorkomen worden door goede kwaliteit kabels, versterkers en connectoren te gebruiken welke ervoor zorgen dat het signaal goed afgeschermd wordt.

Hoe ga je te werk om je interne infrastructuur te verbeteren?
In ieder geval, gebruik KabelKeur spullen, die zijn gegarandeerd van hoge kwaliteit. Alle gesuggereerde onderdelen in deze posting voldoen aan dit keurmerk. Voor meer informatie, zie www.kabelkeur.nl:
Uiteraard verkopen wij uitsluitend hoogwaardig aansluitmateriaal, voor uw kijk- en luisterplezier!

 


ABONNEE OVERNAME PUNT
Je moet beginnen bij het begin, het zogenaamde Abonnee Overname Punt (AOP) ook wel het Signaal Overname Punt (SOP) genoemd. Dit is het punt waar de kabelexploitant (bijvoorbeeld Ziggo) het signaal overdraagt aan de abonnee. Dit punt bevindt zich meestal in de meterkast en is veelal herkenbaar aan een groene kabel die van buiten het pand ingevoerd is die uitmondt op een kastje (de AOP). Het doel van de AOP is om te voorkomen dat door storing, onweer of andere problemen de werking van je apparaten beïnvloed wordt. In het Abonnee Overname Punt zit namelijk een zogenaamde galvanische scheiding. Dit houdt in dat zowel de buiten- als de binnengeleider in de aanvoerkabel van elkaar gescheiden zijn.
Een Abonnee Overname Punt ziet er bijvoorbeeld zo uit:




Er zijn nog veel meer varianten maar dit zijn vaak voorkomende. Eigenlijk zijn alleen de laatste 2 echt goede, alle andere zijn verouderde modellen uit de analoge tijd. Heb je een oude of andere dan is het raadzaam om deze te (laten) vervangen voor de rechter variant, de Tratec TRAS1000/B (deze wordt ook verkocht als Hirschmann TRAS1000/B). Hij wordt geleverd inclusief een opbouwdoos, voorzetraam, schroeven en aardkabeltje.


Voor de montage dien je de kabel als volgt aan te snijden:


VERSTERKER
Vervolgens gebruik je een retourgeschikte versterker. Goede versterkers zijn bijvoorbeeld de Tratec FRA-752/N of de
Hirschmann GHV 41 M. Beide versterkers hebben 4 uitgangen en iedere uitgang heeft een oplopende versterking. De langste kabel zet je op de uitgang met hoogste versterking terwijl je het kabelmodem (dat je ook in de meterkast monteert) op de uitgang zet met de laagste (of geen) versterking.




Alle uitgangen die je niet gebruikt dien je met een zogenaamde terminator af te sluiten! Deze worden meestal standaard meegeleverd.

Ook de versterker kun je beste op de aarde aansluiten.


BEKABELING
Voor kabel kun je het beste de Hirschmann Koka 799 TS9 gebruiken, dit is zogenaamde COAX-9 kabel van hoge kwaliteit.
Wij verkopen dit per meter.


CONNECTOREN
Voor de montage van F-connectoren kun je het beste de zogenaamde "push-on" connectoren gebruiken, deze monteren gemakkelijk en zijn beter dan de opschroef connectoren. Speciaal voor de KOKA 799 kabel heb je de Hirschmann POFC 070 connectoren.




In het plaatje is het niet helemaal duidelijk dat je dus 11mm van de gevlochten buitenmantel terug moet slaan. De folie moet blijven zitten.


WANDCONTACTDOZEN
In de kamers monteer je een wandcontactdoos, bijvoorbeeld een DIO of de Hirschmann EDC-1000 of de Tratec TRAS2000



AANSLUITKABELS
En tenslotte nog de kabel van de wandcontactdoos naar je apparatuur: gebruik hier de Hirschmann Fekab 759 kabels voor.

Deze zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes (van 0,75 tot 10 meter).

De keten is zo sterk als de zwakste schakel!


Een overzicht van alle goedgekeurde Kabel Keur producten vind je hier:

www.kabelkeur.nl

 

Laat u zich vrijblijvend voorlichten in de winkel, wij hebben de ervaring én de oplossing!